Tänä vuonna lippukuntamme purjealus Evita päätettiin viedä Päijänteeltä Itämerelle valtakunnallista meripartioleiri Satahankaa ja merellä toteutettavia purjehduslegejä varten. Projekti oli osa lippukunnan 40-vuotisjuhlia. Tässä Evita merelle -projektitiimin tekijät kertovat, miten iso projekti eteni.

Päätös Evitan merelle viemisestä oltiin tehty jo vuonna 2024, mutta virallisesti Evita merelle -projekti alkoi tämän vuoden tammikuussa, kun ensimmäiset suunnittelukokoukset ja ideoinnit lähtivät käyntiin. Kiinnostuneet koottiin suunnitteluryhmäksi ja tehtäviä jaettiin mielenkiinnon, jo olemassa olevan osaamisen ja käytettävissä olevan ajan mukaan. Helmikuussa järjestettiin infoilta merellä purjehtimisesta kiinnostuneille nuorille lippukuntalaisille ja heidän huoltajilleen. Tapaamisessa mukana oli Evitan miehistöä ja projektiryhmän jäseniä kertomassa, mistä kesän purjehdukset koostuvat ja miten edelliset legit sekä Satahanka-leiri sujuivat vuonna 2018. Evita ei ollut siis ensi kertaa lähdössä merelle.

Tästä haaveiltiin tammikuun pimeydessä

Evita kuitenkin vaati pientä kunnostusta monen vuoden sisävesillä purjehtimisen jälkeen. Evita merelle -projektin rinnalla aluksen omistaja Päijänteen Partiopurjehdus Oy alkoikin suunnittelemaan tarvittavia toimenpiteitä aluksen varustelua varten. Alkuvuonna lippukunta sai myös tiedon Weisell-säätiön myöntämästä merkittävästä avustuksesta liittyen projektiin sekä muun muassa Evitan navigointi- sekä turvallisuuskaluston päivittämiseen. Tämän ansiosta Evitalle päätettiin toteuttaa lopulta hieman aiempaa laajempi peruskunnostus huolimatta erittäin tiukasta aikataulusta. 

Kevät telakalla oli kiireinen. Normaalien keväthuoltojen lisäksi Evitan peruskunnostukseen kuuluivat mm. lämmittimen sekä lämmitysputkiston uusiminen, wc:n uusiminen, kölin paikkamaalaus sekä koko navigointilaitteiston päivitys mukaan lukien uusi monitoimiplotteri. Lisäksi alukseen hankittiin tutka sekä AIS. Sisätiloja myös ehostettiin mm. maalaamalla ja poistamalla vanhaa verhoilua. Tämän lisäksi avustusta käytettiin uusien paukkuliivien sekä turvaliinojen hankintaan. Tutka oli uusi lisäys, jota ei ennen Evitalla ole ollut. Sen avulla merellä purjehtiminen on turvallisempaa. AIS puolestaan sai Evitan paremmin näkyväksi myös muille veneille ja laivoille. Kunnostus siis teki kesän legeistä turvallisempia ja helppokäyttöisemmät laitteet koettiin purjehdusten laatua ja navigointia tukeviksi.

Evitan perään asennettu tutka pysyi hyvin menossa mukana merellä
Evita valmiina kuljetukseen tietä pitkin

Talkoovoimin tehdyt asennukset sekä kunnostustyöt venyivät lopulta kesäkuun puolelle. Vihdoin juhannuksena vene laskettiin Päijänteeseen, ja sen matka kohti Padasjokea ja merta alkoi. Padasjoelta Evita kuljetettiin Helsinkiin Sipoonrantaan. Helsingissä talkoiltiin vielä lisää, masto saatiin pystyyn ja vene valmisteltiin ensimmäisenä alkavalle tarpojien legille.

Ensimmäinen legi alkoi Helsingistä ja suuntasi kohti länttä. Miehistöön kuuluivat KuVen nuorimmat tarpojat, jotka purjehtivat reippaassa kelissä Tammisaareen asti, josta matkaa jatkoivat vanhemmat tarpojat. Vanhemmat tarpojat vierailivat Hangossa ennen siellä pidettävää regattaa ja useammissa saarissa ennen legin päätepistettä Airistoa. Kolmas legi oli lippukunnan avoin legi, jonka miehistö koostui kuvelaisista tarpojista aikuisiin. Legin aikana purjehdittiin Turun saaristossa ja vierailtiin monissa hienoissa saarissa nauttien kesästä. Kolmas legi purjehti takaisin Airistolle, josta kyytiin hyppäsivät lippukunnan aikuiset. Neljäs legi ehti käydä aina Utössä asti ja kiersi läntisempää Turun saaristoa.

Tarpojien legillä viikattiin purjetta ja vietettiin päivälepoa samaan aikaan

Aikuisten tilalle tulivat vaeltajat, jotka seilasivat kevyessä kelissä kolmannen ja neljännen legin tapaan Saaristomerellä. Legillä ehdittiin tutustumaan useammissa saarissa saariston luontoon. Örössä tutustuttiin myös vanhoihin varuskunnan rakennelmiin. Björkö tarjosi hienon järven, jossa uida ja joka muistutti kotijärvi Päijänteestä. Utössä ja Jurmossakin ehdittiin käydä kevyestä tuulesta huolimatta, mutta rento seura ja hyvä meininki korvasivat sään tuomat puutteet. Legi päättyi takaisin Airistolle, josta muutamat lähtivät takaisin kotiin, ja loput suuntasivat vielä kohti kesän kohokohtaa eli Satahanka XIV -leiriä ja Nauvossa sijaitsevaa leirisatamaa.

Avoimen legin ryhmäpotretti
Saariston kuvankaunis satama

Satahangalla Evita liikkui lähes joka päivä vaihtelevalla KuVen miehistöllä. Leirin aikana Evita kyyditsi monia nuoria päiväpurjehdusten aikana, mutta myös leirin aikuisia tekijöitä lyhyemmillä purjehduksilla. Leirin aikana kohdattiin myös pieniä haasteita, kun moottoria saatiin huoltaa kesken leirin. Onneksi muut partioveneet auttoivat, ja tarvittavat varaosatkin saatiin nopealla aikataululla. Loppu leiri sujuikin mallikkaasti ja miehistö sai täydennyksiä kohti paluulegiä.

Evita leiriläisiä kyydissään. Kuva: Harri Halmejärvi

Kun leiri loppui, suurin osa kuvelasista matkasi kohti kotia bussilla, ja osa vaeltajista lähti siirtämään Evitaa kohti Helsinkiä. Matkalla pysähdyttiin Kasnäsissä ja Hangossa sekä nähtiin vielä lisää saariston luontoa. Matkalla bongattiin hylkeitä ja erilaisia lintuja, mutta myös saarissa kesää viettäviä laiduneläimiä, kuten lampaita. Paluumatka sujui tehokkaasti reippaan tuulen ansiosta. Porkkalan selällä nähtiin suuria aaltoja, ja lopulta Helsingissä vene jätettiin pitkän kesän jälkeen Lauttasaareen huoltoa varten. Mereltä Evita pääsi vielä purjehtimaan Päijänteen aaltoihin loppukaudeksi, ja nyt se on nostettu hyvin ansaitulle talvilevolle telakalle. Ensi kesän seikkailuja odotellessa!